Husqvarna grundades så tidigt som år 1689 nära staden med samma namn i Sverige som tillverkar musköter, skildrar logotypen fortfarande en pistol syn sett från slutet av pipan.
Som med många motorcykeltillverkare började Husqvarna först tillverka cyklar i slutet av 19-talet. År 1903 gjorde de hoppa till motorcykeltillverkning. De första ”Husky” motorcyklar som används importerade motorer, och det var inte förrän 1918 som Husqvarna började tillverka maskiner byggda helt i egen regi. Runt den tiden de säkrade ett avtal med den svenska armén och började komma in längdskidåkning och långväga motorcykel racing händelser. I 1920, Husqvarna etablerat sin egen motorfabrik och den första motorn för att vara utformade var en 550 cc fyrtakts 50-graders sidoventil V-twin motor, liknande de som gjorts av företag som Harley-Davidson och indiska. Även om de en gång gjorde motorcyklar för gatbruk, och tävlade på väg kretsar såsom Isle of Man TT före andra världskriget, de är mer kända för att producera VM vinnande motocross och enduro cyklar.
Husqvarna tävlade i Grand Prix roadracing i 350cc och 500cc klasserna under 1930-talet och var Sveriges största motorcykeltillverkare med 1939. Samtliga tävlingscyklar baserades på en 50-graders V-twin prototypen byggdes av Folke Manner 1931. Företaget laget slog Norton Works laget på svenska GP 1931 med en 1-2 avsluta med Ragnar Sundqvist och Gunnar Kalen. Detta och nästa års framgång ledde till en fullständig engagemang för GP spår med Stanley Woods och Ernie Nott gå med i Husqvarna ridning laget. Det året Nott slutade 3: ai 350cc Junior TT och Woods fick slut på gas 8 miles innan målgång i Senior TT. År 1935 företaget drog tillbaka racing stöd, men nya cyklar var fortfarande produceras och tävlade privat, [3], medan företaget fokuserat på att ta fram en ny 2-stroke, två hastigheter pendeltåg cykel. [1] Det året Stanley Woods vann svenska GP (markering fjärde året i rad som en ”Husky” hade vunnit) på en 500cc Husqvarna motorcykel som viktas 279 pounds (127 kg).
På 1960-talet, deras lätta, tvåtakts motorer terrängcyklar hjälpte till att göra de en gång dominerande brittiska fyrtaktare föråldrade. Under hela 1960 och 1970, Husqvarna var en dominerande kraft i cross världen, att vinna 14 Motocross VM i 125 cc, 250 cc och 500 cc divisioner, 24 enduro VM och 11 Baja 1000 segrar.
År 1987 var Husqvarna motorcykel division (inte andra vapen av märket såsom motorsåg produktion) säljs till italienska motorcykeltillverkaren Cagiva och blev en del av MV Agusta Motor SPA motorcyklar, allmänt känd som ”Huskies” / ”Husky”, var därefter produceras i Varese. Husqvarna producerar ett varierat utbud av cross, enduro och supermoto maskiner med egna tvåtakts eller fyrtaktsmotorer, som sträcker sig i kapacitet från 125 cc till 576 cc. Racing fortsätter att vara viktigt att Husqvarna, tävlar i världs enduro och världs supermoto mästerskap. Gerald Delepine, ridande på en Husqvarna SMR660 blev mästare supermoto världen under 2005. Under 2008 tog Adrien Chareyre titeln, rida en SM530RR.
I juli 2007 var Husqvarna motorcyklar köptes av BMW för en rapporterade 93000000 €. BMW Motorrad planerat att fortsätta sin verksamhet Husqvarna Motorcyklar som ett separat företag. All utveckling, försäljning och produktion samt arbetskraften, kvar på sin plats i Varese i Italien. BMW avsedd att positionera Husqvarna som ”tvåhjuliga version av vad Mini är att BMW bil division”.