Nu var det inte enbart Harley Davidson som slog igenom på den amerikanska marknaden under början av 1900-talet, när det gällde motorcyklar. Indian Motorcycle skulle visa sig vara en stor utmanare till detta anrika märke men dessvärre tvingades man kasta in handduken vilket gjorde att märket var borta från marknaden under en väldigt lång period fram tills 1998 när ett företag som köpt upp rättigheterna till varumärket, presenterat en ny, exklusiv produktion av motorcyklar.
Indian motorcycle historia
Under 1897 startade George M. Hendee företaget Hendee Manufacturing Company där man tillverkade cyklar under namn som Silver King, Silver Queen samt American Indian, som även kallades för bara “Indian”, vilket senare även blev Hendee’s storsäljare och sedermera även dess varumärke.
Fyra år senare beslöt sig Hendee att anlita svensken Oscar Hedstrom en bensindriven cykel som skulle kunna agera som pace cykel i cykeltävlingar. Den första av dessa cyklar stod klar under maj månad, 1901 och skickades därefter till Hendee i Springfield, Massachusetts. Denna cykel tillsammans med de andra två som Hedström också byggde under året skulle visa sig ligga som grund till företagets rykte som ett varumärke som levererade högkvalitativa och pålitliga produkter med enastående prestanda. Resultatet av detta blev att man byggde en fabrik senare samma år, belägen i Springfield. Året därpå genomförde man sedan den allra första försäljningen till en kund. Denna motorcykel var kedjedriven och hade en encylindrig motor tillverkad av Aurora Automatic Machinery Co., företaget som Hendee och Hedström kontrakterat för att bygga deras motorer. Redan året därpå slog Hedström hastighetsrekordet för motorcyklar när han uppnådde 56 mph, motsvarande 90 km/h. Dessa tidigare motorcyklar målades i främst blått eller svart men under 1904 introducerades den ikoniska röda färgen som varumärket länge förknippats med, en färg som gick under namnet Vermillion och som senare skulle kallas ”Indian red”
För att öka uppmärksamheten och därmed även försäljningen av Indian valde två återförsäljare, George Holden från Cleveland samt Louis J. Mueller från Springfield att köra varsin Indian från San Francisco till New York, en resa som skulle ta 31 ½ dag, vilket också var ett rekord för denna period. Men det man ville uppmärksamma mest med resan var inte hur snabbt man tagit sig från kust till kust utan att man hade lyckats göra detta utan att drabbas av någon form av mekaniska problem utan att allt gick helst smärtfritt utan några behov av service eller reparationer.
Företaget expanderar
1907 skulle bli ett stort år för företaget då man först flyttade in i en ny, större fabrik i Springfield, för att kunna möta den ökade efterfrågan av deras motorcyklar. I samband med detta började man också tillverka sina egna motorer vilket gjorde att man avslutade samarbetet med Aurora Company.
Man introducerade också den allra första V-twin motorn för marknaden och blev därmed det första motorcykelföretaget att kunna erbjuda denna motor till sina kunder. Det var också denna motor, som mätte 633cc, som satt installerad på den modell som företaget tillverkade som tävlingsmotorcykel. Man tog också fram en ny ram till motorcykeln som var mer avrundad kontra den diamantform som man använt sig fram till nu, en ram som hade sitt ursprung från cykeln.