Detta blir den tredje och sista delen kring detta anrika och prestigefyllda motorcykelmärke, en av få som lyckades, under sin storhetstid, att ta upp kampen med giganternas gigant, Harley Davidson. Under det första två delarna gick vi igenom motorcykelns historia och vi fortsätter nu denna resa, en resa som återupptas under oktober 1919 och sträcker sig genom hela 20-talet.
Motorcykelns historia – 1920-talet
Under oktober 1919 introducerades företaget sin första Indian Scout, en cykel i mellanklassen med en 600 cc motor, sidmonterade ventiler och med två cylindrar. Det som gjorde denna motorcykel så popular hos konsumenterna och förarna var att den var pålitlig, snabb och väldigt lättkörd och på så sätt lyckades man från Indians sida att fånga konsumenternas intresse, konsumenter som tidigare inte funderat på att köpa en motorcykel men som nu, tack vare denna tog steget och gjorde detta.
Tre år efter att Indian Scount släpptes, var det dags för dess storebror att introduceras, Indian Chief, en motorcykel som kom med en 1000cc motor som var baserad på Powerplus modellen, en modell som sedermera döptes om till ”Standard” så köpare inte fick uppfattningen att den hade mer kraft än denna nya Indian Chief.
Om nu inte en 1000cc motor var stor nog släppte företaget en uppgraderad Chief-modell som fick beteckningen Big Chief och som kom med en massiv 1200 cc motor. Detta blev också industrins bästsäljande motorcykel under perioden och även modellen som avslutades denna modell och stil.
Senare samma år som Big Chief släpptes bytte företaget också namn från tidigare The Hendee Manufacturing Company till det mer passande The Indian Motocycle Company
Under 1927 presenterade man en uppdaterad version av den tidigare Scout modellen, som nu levererades med en något större motor på 750cc. Det skulle visa sig att denna motor presterade betydligt bättre än förväntat och anses idag vara en av de bästa motorerna som företaget någonsin producerats. Den blev så populär att även polisen fick en Police Special, en Scout med just denna motor.
Det var även under 20-talet som företaget valde att expandera ytterligare genom att bland annat köpa upp andra företag, däribland Ace Motor Corporation, vilket också gav födseln till Indians första fyrcylindriga motor som var baserat på en Ace motor. Detta betydde att 1927 års produktionsportfölj innefattade motorcyklar med en-, två och fyra cylindrar och denna, den sistnämnda, skulle vara motorn som företaget använde under det efterföljande 14 åren. Modellen som hade denna motor gick först under namnet Indian Ace men som sedermera döptes om till Indian Four.
Under årtiondets sista år fortsatte man med sin aggressive expansion och denna gång gick man och köpte upp Hartford Outboard Motor Company, ett företag som tillverkade båtmotorer. Med detta försökte man utöka sin produktportfölj med andra vertikaler som inte var motorcyklar. Förutom båtmotorer började man också tillverka stötdämpare, ventilationssystem, elektriska kylskåp och även bilar. Men det skulle visa sig att alla dessa försök inte levererade någon vinst åt företaget i slutändan, vilket också gjorde att man upphörde med denna typ av tillverkning ganska snabbt.