Under 1882 slutförde Enrico Piaggio ett förvärv av mark i Sestri Ponente (Genua) där han startade en brädgård med fokus mot skeppsbyggare. Två år senare, 1884, grundades företaget Piaggio av Rinaldo Piaggio. Piaggio producerade till en början lok och järnvägsvagnar. Under 1917, under pågående första världskriget, ställde Rinaldo om produktionen till flyg- och militära sektorn. Piaggio inleder en produktion av MAS antiubåts motorbåtar men framför allt produktion av flyg- och sjöplan. Till en början byggdes dessa under licens från Ansaldo, Macchi, Caproni och Dornier, men senare i produktionen, helt och hållet efter egenproducerade Piaggio ritningar.
Piaggio historia inom italienska industrin
Företaget slog som sagt upp dörrarna under 1882 av Enrico Piaggio där man byggde en fabrik för tillverkning av timer för skeppsindustrin för att sen börja fokusera på järnvägsindustrin och under kriget producera krigsmateriel. Allt detta banade senare väg för en produktion av tvåhjuliga fordon och under 1964 delades företaget upp i två individuella divisioner, där ena delen fortsatte att fokusera på flygindustrin och den andra, på motorcyklar. Från 1960-talet började Piaggio att producera en rad mycket framgångsrika produkter inom just motorcykelindustrin. Ciao, förfader till den moderna moped, föddes 1967 och modellen tillverkades under en väldigt lång period i olika utföranden fram till 1991 när produktionen lades ner. Under denna period såg vi Ciao SC, L, P, PX och Mix modellerna tillverkas. Mellan 1973 och 1988 var det deras Bravomoped som var en stor hit, och en serie av nya modeller kom som följd, såsom Cosa, Superbravo och Grillo. Mellan 1990 och 1994 producerade Piaggio modellen Sfera, den första skoter från företaget med en plastkåpor, följt av Hexagon, en milstolpe i maxi-scooter segmentet.
Född som en 50cc moped under 1997 och som omedelbart tog en plats på marknaden som en mycket innovativ produkt, Liberty blev snabbt en av de mest populära höghjulsskotrar som fanns då, mycket tack vare det ungdomliga och dynamiska linjerna samt utmärkta byggkvalitet och det konkurrenskraftiga priset.
Blir en marknadsledare
År 2001 såg debuten av Beverly, en utomordentligt smidig, pålitlig och säker scooter som revolutionerade marknaden och som snabbt blev den störst säljande skotern inom höghjulskategorin. Året därpå omarbetats modellen både i stil och teknik med en ny elegant och distinkt design, förstklassig utrustning tillsammans med företagets fokusering på hög säkerhet och tillförlitlig prestanda. Under 2012 presenterade Piaggio ännu en ny modell, eller en vidareutveckling på den populära Beverly modellen kallad Beverly Sport Touring. Den kom utrustad med en 350cc motor, som var lika kompakt som en 300cc men som levererade kraft likt en 400cc motor. Detta var också den allra första motorcykeln i världen som levererades med ABS/ASR, som tog den till helt nya höjder när det gäller säkerhet.
Under senare år har företaget fokuserat på miljötänkande och ökad säkerhet vilket har resulterat ibland annat en trehjulig motorcykel som de kallade för Piaggio MP3. Hybridmodellen fick namnet Piaggio HyS, vilket är en förkortning för Hybrid Scooter. Den kom med både en vanlig förbränningsmotor samt en lite elektrisk motor, perfekt för stadskörning.