Då fortsätter resan genom mopeden och motorcykelns värld, där vi nu kommit fram till märket Sachs, efter att tidigare ha skrivit om svenska Rex och Husqvarna samt italienska Piaggio. Sachs Motorcyklar är en tysk-baserad motorcykeltillverkare, som grundades 1886 i Schweinfurt under namnet Schweinfurter Präzisions-Kugellagerwerke Fichtel & Sachs, tidigare känd som Fichtel & Sachs, Mannesmann Sachs och senare bara Sachs.
Företaget är en av världens äldsta motorcykeltillverkare där deras allra första tillverkade motorcykel byggdes så tidigt som 1904, bara ett år efter Harley Davidsons och Husqvarnas första samt två år efter Triumph presenterat deras första motorcykel. Men nu var det inte bara motorcyklar som man fokuserade på i företaget då man också tillverkade kullager, motorcykelmotorer samt cykeldelar. Sachs motorcyklar var ett dotterbolag som producerar motorcyklar, mopeder, motordrivna cyklar och alla terrängfordon (ATV). Tillverkningen av motorcyklar bröts ut ur Sachs i ett eget bolag och moderbolaget som hade fokus på att producerar bildelar köptes upp av ZF Friedrichshafen AG och blev då ZF Sachs.
Deras mopedmotorer blev tidigt väldigt populära, inte bara hos köpare utan även hos andra tillverkare, som valde att köpa deras motor och montera in i deras produkt. Många tillverkare fortsatte att använda en Sachs motor fram till så sent som på mitten av 90-talet. Även produktionen och försäljningen av en 175cc motorcykelmotor var populär, då denna klassas som en lätt motorcykel, just den typen som är väldigt populär i Europa. Företaget var också leverantör åt den tyska försvarsmakten fram till 1992. För att ge er en bättre uppfattning om omfånget av deras tillverkning av motorcyklar och mopeder, listar jag här ett urval av deras modeller: B-805, Balboa, Bee 50 and Bee 125, Big Roadster V 3.8, Dirty Devil 50, Dirty Devil 110, MadAss, Prima, Prima G3, Roadster 650, Hercules 125 cc, Roadster 800, Roadster V 1.6, Roadster 125 V2, Roadster 2000, Speedjet R 50 (Air cooled), Speedjet RS 50 (Liquid cooled intr. 2010), SR 125, SX-1, SX-1 (Urbano Limited Edition), VS 125, Westlake, X Road, XTC 125, XTC-N, XTC-R, ZX 125
Ekonomiska problem
Efter inför en rad ekonomiska problem, som härrör från pensionsfrågor som rörde Hercules cykelfabriken, gick företaget i ett konkursförfarande. Resultatet från detta blev att ledningen, med styrelseordföranden Corrado Savazzi la ett bud på företaget som antogs och försäljningen var ett faktum. Vid denna tid var Sachs produktionen reducerades till montering av små, lågkvalitativa scotters tilltänka för den kinesiska marknaden, en försäljning som gick långt ifrån så bra som man hoppats. Sachs MadAss var den enda Sachs-producerade motorcykeln som tillverkades vid den tidpunkten.
Konkursförvaltaren Mr. Wolker Boehm såg inte bara till att verksamheten kunde fortsätta, han var också mannen bakom företagets fokus på utveckling av nya modeller, såsom XTC125, en modell som presenterades på en mässa i Köln under oktober, 2006. Sedan dess har företaget bara fortsatt att växa och växa och var blott fyra år senare, under 2010, en av marknadsledarna inom självgående elektriska cyklar och utveckling av nya modeller av motorcyklar och skotrar har fortsatt. Monteringen av billiga och lågkvalitativa skotrar är nu ett minne blott, och inget som man tittar tillbaka på. Det var en kris och detta var de som höll dem ovanför ytan men nu har man ett fast grepp om marknaden och kommer säkerligen förbli där under en längre period.