Då var vi framme vid min tredje och sista del där jag skriver om några av de lite mer udda men också mest spännande motorcykeltävlingarna ur ett åskådarperspektiv. Jag har medvetet valt att inte fokusera på något av de större och mer kända event som hålls runt om i välden utan istället evenemang som man inte nödvändigtvis har hört talas om tidigare.
GNCC Powerline Park – USA
I delstaten Ohio i USA hittar vi Powerline Park som täcker hela 1000 hektar. Hit kommer förare och åkare från stora delar av USA för att delta i en rad olika evenemang som anordnas titt som tätt, evenemang som är fokuserade på off-road. Parken står också som värd för en av deltävlingarna i den årliga serien American GNCC National Off-Road Racing series – en tävling för motorcyklar och fyrhjulingar. Här tävlar unga som gamla i riktigt underhållande och publikvänliga events.
The Powerline Park sträcker sig över 14 km sammanlagt och bjuder på alla tänkbara underlag och utmaningar, från svåra uppförs- och nedförsbackar, svängar, lergropar, bäckar och klippblock och allt däremellan. Det är inte många tävlingar som slår denna när det gäller underhållsfaktorn.
Red Bull Alpenbrevet – Schweiz
I Grimsel i Schweiz hittar vi nästa spännande motorcykeltävling som slingrar sig 14 mil genom alperna där åkarna bjuds på en helt underbar utsikt under tävlingen, något som man normalt kanske inte hade hunnit att njuta av i en traditionell motorcykeltävling. Men till saken hör att Red Bull Alpenbrevet inte är någon tävling i traditionell bemärkelse utan istället en tävling helt och hållet fokuserad på mopeder, där motorn inte får vara större än 50cc. Förarna har således inga som helst problem av att njuta av utsikten och verkligen ta in denna magnifika upplevelse.
Likt en annan tävling som går under namnet Dirt Quake så är målet med denna inte själva tävlingsaspekten utan istället upplevelsen, samvaron och där målet är att deltagarna får uppleva något som de sällan kommer att glömma i första taget. Åkarna uppmanas också att klä sig för att imponera, istället för att ha traditionella motorcykelställ. Målet är inte heller att klara av sträckan på snabbast möjliga tid utan istället att försöka matcha och komma så nära som möjligt till den medelhastighet som fältet genererat under tävlingen. Därför finns det ingen som helst orsak för åkarna att köra snabbt. Detta är också ett oerhört populärt evenemang där fjolårets biljetter sålde slut på mindre än två timmar. Då ska vi tillägga att det fanns 1000 biljetter att köpa, vilket bör ge er en uppfattning om hur populär tävlingen verkligen är.
Australian Postie Bike Grand Prix – Australien
Vad är egentligen en Postie bike kan man undra? Det är en Honda CT100, i mer eller mindre samma utförande som den såg ut när den lämnade produktionen för första gången under 1980. Det är också den motorcykel som det australiensiska postväsendet använder sig av för att leverera posten med, personer som kallas för just ”posties”, därav namnet på tävlingen. Det roliga med denna tävling är bland annat starten där man tillämpar samma typ av start som i Le Mans, där man springer till sitt fordon och sen beger sig iväg. Det allra första eventet hölls så sent som under 2014 i staden Cessnock, belägen omkring 2 timmar norr om Sydney och lockade till sig hela 60 startande lag. Tävlingen har nu blivit ett årligt event och ett event som växer för varje år man kör.